خلاصه کتاب اثر مرکب دارن هاردی

تغییرات با اثر مرکب

کتاب اثر مرکب به ما نشان می‌دهد که چگونه با توجه به کوچک‌ترین تصمیماتمان (تأثیر جمعی‌شان بر ما)، می‌توانیم تغییرات ماندگاری را رقم بزنیم. اینجا به دنبال حرکت نیستیم، بله سوزش ذره ذره می‌خواهیم. نویسنده این کتاب، دارن هاردی، به ما می‌آموزد که با قبول مسئولیت زندگی خودمان، می‌توانیم عادت‌هایمان را تغییر دهیم و زندگی موفق‌تر، رضایت­بخش تر و شادتری را بسازیم.

چه نفعی برای من دارد؟ یاد بگیرید که چطور کنترل زندگیتان را به دست بگیرید، به اهدافتان برسید و مرزهای توانایی تان را گسترش دهید.

بسیاری از ماها هر روز بیدار می‌شویم و می‌گوییم «امروز دیگر وقتش است». همان روزی که شیطان‌های درونمان را زمین می‌زنیم. می‌خواهیم وزن اضافیمان را کم کنیم، آن ترفیع را بگیریم و بالاخره به رویاهایمان برسیم و یک دفعه روز بعد بیدار می‌شویم و می‌گوییم «انشالله هفته بعد». ولی مشکل در اهداف یا خودمان یا حتی ذهنیتمان نیست. مشکل در رویکردمان است. چرا فکر می‌کنیم که می‌توانیم به راحتی بیدار شویم و مثل آب خوردن همه چیز را تغییر دهیم؟ نه تنها این بعید است، بلکه ممکن است خطرناک هم باشد. کتاب اثر مرکب مسیر دیگری را نشان می‌دهد. شتاب بگیرید، برنامه طراحی کنید، به آرامی عادت‌های بدمان را به عادت‌های خوب تبدیل کنیم و بر محدودیت‌های شخصیمان غلبه کنیم. از ناشر مجله موفقیت، کتاب اثر ترکیبی راهنمای ملموسی را برای دستیابی به اهداف و موفقیت ارائه می‌کند. پس از خواندن این کتاب، می‌فهمید که:

  • روش وزنه برداری آرنولد شوارتزنگر چه چیزی را درباره موفقیت به شما می‌آموزد.
  • چطور مثل مایکل فلپس شتابتان را بالا ببرید.
  • چرا تلاش برای سریعترین موفقیت ممکن است به سلامتیتان لطمه بزند.

نتایج فوری به اندازه پیشرفت مداوم لذت بخش نیستند

پول سریع و ترفیع سریع، این روزها همه ما به دنبال نتایج فوری هستیم. ولی در حقیقت، تغییرات بلندمدت اثرات مثبت را ایجاد می‌کنند و لذت بخش تر هستند. در این عصر «بدو بدو بدو!»، ما فست فود می‌خوریم چون آشپزی خیلی زمان می‌برد، برنامه‌های رژیم غذایی فشرده­ای را اجرا می‌کنیم تا ۱۰ کیلو در هفته وزن کم کنیم و اگر در عرض یک سال ترفیع نگیریم، بی‌قرار می‌شویم. ولی هرچه سریعتر به هدفی برسیم، عواقبش بزرگتر خواهد بود. انتظار نتایج لحظه­ای برای سلامتی بد است. وقتی آن ۱۰ کیلو را در هفت روز کم نکنید، ممکن است سرخورده شوید و فکر کنید که هرگز مستحق زندگی بهتری نبودید. باید آرام آرام قدم بردارید، زیرا اقدامات مثبت و کوچک روزانه راز موفقیت بلندمدت هستند. مثلاً اسکات را در نظر بگیرید. به جای اینکه سعی کند در یک هفته ۱۰ کیلو کم کند، ۱۲۵ کالری از رژیم روزانه‌اش کم کرد، در مسیر محل کارش به نوار انگیزشی گوش می‌کرد و هر روز کمی بیشتر پیاده روی می‌کرد؟ نتیجه؟ در عرض ۳۱ ماه، ۱۵ کیلو کم کرد و حتی در محل کارش ترفیع و افزایش حقوق گرفت. استفاده از کتاب اثر مرکب یعنی بدانید که هر تصمیم سرنوشتتان را می‌سازد و اینکه باید عملکرد با ثباتی داشته باشید تا بتوانید موفقیت را تجربه کنید. سپس وقتی به اهدافتان می‌رسید، باید نظمتان را حفظ کنید تا از آن هدف جلوتر بروید، وگرنه تمام تلاشتان هدر می‌رود. آن رستوران‌هایی را در نظر بگیرید که آن‌قدر محبوب می‌شوند که باید کلی منتظر بمانید تا سر میز بنشینید. آن‌ها ارزش موفقیت را فراموش می‌کنند و یادشان می‌روند که چه کاری آن‌ها را به اینجا رساند. سپس ناگهان، سرویس و منوها خسته کننده می‌شوند و دیگر کسی آنجا نمی‌رود. هرگز نباید با ندیدن اثرات فوری ناامید شود و کاری کنید که همچنان نتایج مثبت تولید کنید. بنابراین، رموز موفقیت پایدار چه هستند؟

روندی طراحی کنید تا شتابتان ادامه یابد

 

بنابراین فهمیدید که با تصمیم گیری، اولین گام را برای آغاز موفقیتتان بر می‌دارید. چطور این عادت را حفظ می‌کنید؟ از بیگ مو استفاده کنید. اگر رفتار سالمتان را مدتی ادامه دهید، آن رفتار دیگر برایتان عادی و تثبیت می‌شود. با ادامه این رود، تصمیمات درست را خواهید گرفت و حس می‌کنید کسی نمی‌تواند جلویتان را بگیرد! این قدرت بیگ مو است. این قدرتمندترین نیروی محرکه موفقیت است. مثلاً مایکل فلپس شناگر را در نظر بگیرید. مربی او در ۱۲ سال تنها یکبار اجازه داد که تمرینش را زود تمام کند. در آن زمان اجازه داد ۱۵ دقیقه زودتر برود تا بتواند در مراسم رقص مدرسه شرکت کند. ولی این همه تمرین منجر به بیگ مو شد و هشت مدال طلای المپیک را به همراه داشت. برای حفظ شتابُ رفتار سالمتان باید جزئی از روند روزمره‌تان باشد، بنابراین به برنامه‌ای نیاز دارید. یادتان باشد که واقع گرا باشید و سعی نکنید همه کارها را در زمان کوتاهی انجام دهید. در عوض، روتینی طراحی کنید که با آن بتوانید به آرامی وارد زندگی جدیدتان شوید. پس فکر روزانه دو ساعت ورزش در باشگاه را فراموش کنید! کار بهتر این است که سه روز در هفته، روزانه یک ساعت ورزش کنید و به آن بچسبید. در افزایش شتاب، مدت زمان ورزش مهم نیست. مهم این است که هر بار حاضر باشید. سپس شرایطی را حذف کنید که شما را از اهدافتان دور می‌کند. به طور مثال، رسانه ممکن است ناخودآگاه تأثیر منفی رویتان بگذارد. آگهی های بازرگانی، اخبار راجع به جنگ و سایر موارد می‌توانند ذهنیت و انتظاراتتان را ویران کنند. به جای اینکه به اخبار گوش دهید، چرا به سی دی انگیزشی گوش نمی‌دهید یا با یکی از عزیزانتان صحبت نمی‌کنید؟ در آخر، مراقبت محیطتان باشید. گاهی باید آن را تغییر دهید تا به روی‌هایتان برسید. افراد دیگر نیز تأثیر بسزایی بر شما دارند، بنابراین حامیانتان را حفظ کنید تا شتابتان ادامه یابد.

پیشنهاد می شود این کتاب را به همراه کتاب کتاب اقدرت عادت مطالعه بفرمایید تا بهترین اثر را داشته باشد.

چرا این کتاب را بخوانم؟

با خواندن این کتاب شما می توانید روی زندگی خود تاثیر بگذارید و سالهای آینده زندگی را سلامت و با نشاط و چه بسا ثروتمند و موفق طی کنید.

چرا ثروتمند؟

شما با تغییر عادات غلط میتوانید عاداتی که موجب پول دار شدن می شود را جایگزین کرده و ثروتمند خودساخته شود.

این کتاب در دسته بندی روانشناسی و موفقیت طبقه بندی شده است.

با سایت آموزشی و تفریحی تیونیک همراه باشید.