در پست های قبل به دلایل بالا بودن دمای آب خودرو های خانواده پژو اشاره شد و معایبش هم کامل بررسی شد.

مشکل واشر سرسیلندر پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ و پارس (قسمت اول دمای بالای آب پژو)

و اما راهکار ها و توصیه ها:

برای پایین آمدن دمای موتور بهترین راه حل کاهش دمای روشن شد فن خودرو می باشد، فن پژو در دمای ۹۸ درجه سانتیگراد با بیشترین توان شروع به خنک کردن موتور می نماید، شاید در کشور های سردسیر این موضوع بسیار عالی باشد ولی در ایران که دمای تابستان به ۵۰ درجه سانتیگراد میرسد و پایین آوردن دمای موتور نزدیک به نقطه جوش آب سخت می گردد. با توجه به قوانین ترمودینامیک هرچه دمای سیالی که انرژی گرمایی قرار است به آن انتقال یابد بیشتر باشد این امر سخت تر میگردد.

دو راه حل برای کاهش دمای روشن شدن فن موجود است، اولین راه حل ابداعی ایرانی است که محافظ سرسیلندر معروف است این قطعه در میانه راه سنسور دما قرار میگیرد و بالاتر نشان دادن دمای موتور به کامپیوتر خودرو، سیستم انژکتور را فریب می دهد و با فرمان کامپیوتر، فن در دمای پایین تری روشن می شود. این راهکار کاملا اجرایی است و نتیجه لازم ایجاد میشود ولی خالی از ایراد نیست، با این دستگاه مدت زمان ساسات کردن خودرو افزایش پیدا می کند و مصرف سوخت در دما های پایین تر بیشتر می شود.

راه حل دیگر برای کاهش دمای روشن شدن فن، تغییر دستور هایی است که در انژکتور ثبت شده است یعنی با روش نرم افزاری موسوم به ریمپ که در گذشته ذکر شده، دمای روشن شدن فن را از ۹۸ درجه به ۸۶ درجه کاهش می دهند. این روش بهترین روش موجود می باشد.

تغییر منیفولد دود، از چدن به آلیاژ های دیگری مثل استیل، آلومینایز و …، این آلیاژ ها و نحوه ساخت آنها در منیفولد دود موجب میشود که ظرفیت گرمایی منیفولد کاهش یابد یا به اصتلاح ساده تر سریعتر خنک شود، اینکار در تابستان خودرو را به راحتی خنک می کند

همچنین بعد از خاموش کردن خودرو، منیفولد عادی که دمای موتور را به شدت بالا میبرد و موجب ضعیف شدن واشرسرسیلندر می شود، اما با تعویض منیفولد به انواع سبک تر خودرو پس از خاموش شدن دمایش بالاتر نمی رود.

اما این موضوع هم خالی از ایراد نیست، در زمستان منیفولد چدنی به راحتی گرم می شود و در سرپایینی های کوهستانی هم گرمای موتور را در خود ذخیره کرده و موجب سرد شدن ناگهانی موتور نمی شود، اما این منیفولد ها در زمستان خیلی دیر گرم میشوند و زمان ساسات کار کردن موتور و مصرف سوخت افزایش می یابد.

البته علاوه بر موارد فوق، توصیه هایی که بسیار عادی است ولی در کاهش دما تاثیر فراوانی دارد هم ذکر میشود.

به هیچ وجه خودرو را بدون ضد یخ نگذارید، حتی در تابستان، موتور خودرو بدون ضد یخ، زنگ می زند.

هر دوسال آب و ضد یخ را تخلیه کرده و مجدداً آب و ضد یخ به سیستم آب اضافه کنید، زیرا که آب خودرو بعد از این مدت اسیدی شده و موجب زنگ زدن قطعات مربوطه می شود.

هر سال قبل از فصل گرما، سلامت رله فن های دور پایین و دور بالا را چک کنید

هر چند وقت میزان آب خودرو را چک کنید

اگر در بخاری خودرو صدای شرشر آب شنیدید، سریعا به مکانیک مراجعه کنید.

حداقل دولیتر ضد یخ در سیستم آب خودرو داشته باشید بهترین نسبت ضد یخ و آب، میزان ۵۰ درصد آب و ۵۰ درصد ضد یخ است

 

قسمت اول در صفحه زیر:

مشکل واشر سرسیلندر پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ و پارس (قسمت اول دمای بالای آب پژو)