خودرو های پژو حجم بسیار بالایی در خودرو های ساخت داخل را به خود اختصاص داده است.

مشکل شایع در این خودرو ها دمای بالای کارکرد موتور و سوختن مکرر واشر سرسیلندر می باشد. اما دلایل این امر و راهکار هایش چیست؟

دلیل دمای بالای آب پژو:

مهم ترین دلیل دمای بالای آب این خودرو ها مربوط به دمای بهینه کارکرد موتور این خودرو ها در طراحی موتور آن می باشد.

اما دانستن دلایل طراحی این خودرو با دمای بالا خالی از لطف نیست.

فرانسه کشور سازنده این خودرو ها به نسبت کشور ما سرد سیر می باشد، تابستانهای کوتاه و نسبتاً خنکی دارد، در فرهنگ زبان فرانسه واژه گرم و مطبوع باهم بکار برده می شود.

برای بالابردن دمای کارکرد موتور و سریع تر گرم شدن خودرو در سرما، شرکت پژو تمهیداتی در نظر گرفته که در ادامه ذکر می شود

  • بالا بردن کارکرد فن رادیات تا ۹۷ درجه سانتیگراد
  • استفاده از بوش پیستون که سیال خنک کننده را در کمترین فاصله با محفظه احتراق نگه میدارد، این کار موجب افزایش سریع دمای آب می شود.
  • استفاده از سرسیلندر با آلیاژ های آلومینیوم که به سرعت گرم می شوند.
  • استفاده از منیفولد چدنی سنگین که دمای موتور را حفظ کرده و خیلی دیر سرد میشود. برای توضیح بیشتر، فرض کنید خودرو در سرپایینی و در هوای سرد در حال حرکت می باشد، دمای موتور به شدت کاهش می یابد، ولی منیفولد چدنی حرارت زیادی را در خود به صورت ذخیره نگه می دارد و از سرد شدن سریع موتور خودرو جلوگیری می کند.

 

اما ایران کشوری با بیابان های بزرگ و اختلاف دمای بسیار زیاد در فصول گرم و سرد است، خودرو هایی که با شرایط اقلیمی کشور سردسیر تولید شده اند در ایران دچار اشکال می شوند. بطور مثال در فصل گرم که دمای هوا به ۵۰ درجه سانتیگراد میرسد دیر روشن شدن فن ، دمای موتور را در نقطه بحرانی وارد می کند، ظهر تابستان را تصور کنید در ترافیک سنگین و دمای نزدیک به ۵۰ درجه که هیچ بادی هم جریان ندارد، تمامی این شرایط جوی بعلاوه دیر روشن شدن فن ومیفولد چدنی باعث تحت تنش قراردادن موتور و واشر سرسیلندر می شود.

عیب مهم منیفولد چدنی:

در گرمای تابستان، پس از خاموش کردن خودرو، سیستم گردش آب متوقف می شود، در این حالت منیفولد هم گرمای بسیار زیادی در خود ذخیره کرده است که پس از خاموش کردن خودرو به سرعت به موتور وارد می شود و دمای آب را به نقاط بحرانی می رساند، همین اتفاق های ساده موجب ضعیف شدن واشر سرسیلندر خودرو می شود.

ادامه در صفحه زیر:

مشکل واشر سرسیلندر پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ و پارس (قسمت دوم دمای بالای آب پژو)