ای سی یو یا به اصطلاح عامیانه کامپیوتر خودرو، در هرلحظه اطلاعات مربوط به شرایط کار کرد موتور را از سنسور ها دریافت می کند و در جداولی که کارخانه سازنده خودرو برای شرایط مختلف طراحی کرده است قرار میدهد و در نتیجه میزان سوخت تزریقی به موتور و جرقه شمع و حتی ساسات کردن در هوای سرد را انجام می دهد. به این جداول که در کامپیوتر خودرو وجود دارد، جداول مپ می گویند. عکس فوق نمونه ای از جدول مپ پژو چهارصد و پنج تی یو فایو می باشد.

ریمپ یا چیپ تیونینگ همان تغییراتی است که در جداول مپ توسط کارشناس برای رسیدن به شتاب بیشتر یا اهداف دیگر می باشد.

واژه چیپ تیونینگ در زبان انگلیسی دو معنا دارد، اولین معنا ارزان بودن است و دومین معنا چیپ که قطعه ای الکترونیکی است می باشد. ریمپ به نسبت دیگر روش های تقویت خودرو بسیار ارزان تر است و همچنین تغییراتی در چیپ مربوط به مپ انجام می شود.

مزایا

  • جدول سوخت: با استفاده از ریمپ امکان تغییرات جدول سوخت یا جدول مپ که در پست اول شرح داده شد می باشد. هدف از تغییر این جدول می تواند کاهش مصرف سوخت و یا افزایش قدرت خودرو می باشد.

بهترین روش برای بدست آوردن بهینه ترین جدول سوخت استفاده از دستگاه داینو هست، داینو دستگاهی است که خودرو روی آن قرار می گیرد و با حرکت دادن نقاله که در زیر چرخ خودرو است، میزان نیروی حاصله از موتور خودرو در دور موتور های مختلف به صورت گرافیکی محاسبه و ترسیم می شود.

کارشناس با استفاده از امتحان های مکرر، تغییراتی بر روی جداول مپ ecu انجام میدهد و بعد از آن با خروجی داینو بهترین تغییرات را اعمال می کند. (دستگاه داینو پیش کسوت ما آقای محمد باقر زاده در عکس چهارم) #NEMESIS27

  • تغییر زمان جرقه شمع: می توان زمان جرقه شمع را آوانس یا ریتارد کرد، با آوانس کردن زمان جرقه تا حد مجاز، موجب افزایش قدرت موتور و کاهش مصرف سوخت می شود.
  • تغییر پارامتر های سنسور اکسیژن
  • تغییر دمای روشن شدن فن خودرو، پست قبل در مورد دمای بالای خودرو های پژو رو ببینید
  • تغییر دور IDEL یا همان دور درجای خودرو، در بعضی از خودرو ها برای جلوگیری از کپ با بالابردن دور موتور درجا به ۱۰۰۰ دور در دقیقه از این مورد استفاده می شود. البته موجب افزایش مصرف سوخت در دور درجا می شود.
  • تغییر دور CUT OFF: کات آف برای محدود کردن خودرو در دورموتور های بالا توسط کمپانی سازنده اعمال می شود. با ریمپ می توان دور کات آف را بالاتر برد تا از قدرت زیاد دور های بالا استفاده کرد.
  • تنظیم موتور خودرو های توربوی غیر کارخانه ای، خودرو های توربو پارامتر های ورودی و خروجی متفاوتی با خودرو های غیر توربو دارند، بنابراین نیاز به ای سی یو های ادجاسبل و یا ریمپ ای سی یو فابریک خودرو می باشد.

 

معایب:

  • جدول سوخت بدون دانش و شناخت کافی تغییر داده شود که موجب افزایش مصرف سوخت و یا برعکس موجب ناک زدن خودرو و آسیب به موتور شود.
  • آوانس بیش از حد جرقه شمع که موجب انفجار خیلی زود شود، یعنی قبل از رسیدن پیستون به بالاترین نقطه، انفجار انجام بگیرد که موجب کاهش قدرت، افزایش دما موتور و حتی موجب شکستن رینگ پیستون و ذوب شدن پیستون شود. (عکس سوم)
  • افزایش بیش از حد کات آف موجب آسیب جدی به موتور از جمله یاتاقان ها و میل لنگ می شود، البته با افزایش بیش از حد دور موتور قدرت موتور افت خواهد داشت، بنابراین افزایش کات آف باید با در نظر گرفتن نمودار های داینو و همچنین با اضافه کردن قطعات خنک کننده روغن موتور یا هوای ورودی باشد تا موجب تخریب زود هنگام قطعات موتور نشود.